20 ביוני 2010

תרגילים בפיתוח שמיעה למתחילים ומתקדמים

לפניכם תרגילים בפיתוח שמיעה. כל התרגילים שמופיעים כאן מתבססים על ההנחה שאין לכם שום ידע תיאורטי מוקדם ו/או רקע מוסיקלי, ולכן כל מי שמעוניין לפתח את השמיעה שלו יכול לבצע אותם. מאידך, התרגילים מתאימים גם לתלמידים מתקדמים ולמוסיקאים מנוסים שמעוניינים להמשיך ולפתח את השמיעה שלהם. כתבתי אותם כך שיתאימו לרמות שונות של ניסיון וידע, כך שתוכלו לבצע אותם ברמות שונות לפי צרככם ויכולתכם.

מספר הערות והנחיות מקדימות:

1) תירגול פיתוח שמיעה, בכל רמה שהיא, יש לעשות עם כלי הרמוני (כלי הרמוני הוא כלי שניתן לנגן בו מספר צלילים בו-זמנית). הכלי האידיאלי לפיתוח שמיעה הוא פסנתר או מקלדת כלשהי. גם גיטרה יכולה להתאים אך צליליה נמוגים מהר וזה עלול לתסכל כשמתרגלים פיתוח שמיעה. בקיצור, אם אין לכם פסנתר ואין באפשרותכם לרכוש פסנתר, אני ממליצה לכם לרכוש מקלדת חשמלית. היא יכולה להיות קטנה (לצורך פיתוח שמיעה מספיקות 3-4 אוקטבות אבל עדיף יותר אם יש באפשרותכם לרכוש מקלדת יותר גדולה), רצוי שהקלידים שלה יהיו בערך בגודל סטנדרטי של קלידי פסנתר, והכרחי שתהיה בה אפשרות לשמוע כמה צלילים בו-זמנית. שימו לב גם לצלילים שלה - חשוב שתאהבו את איך שהיא נשמעת כי אתם מתעתדים לעבוד איתה הרבה, וצלילים לא נעימים עלולים ליצור אצלכם דחיה כלפי האימונים.

אחרי שרכשתם את המקלדת, במקרה שאינכם יודעים לנגן עליה, אני מציעה לכם פשוט לשבת מולה בנחת ולהתוודע אליה. לצורך תירגול פיתוח שמיעה אינכם צריכים לדעת לנגן עליה אלא רק להכיר אותה במידה מספקת. ההתוודעות למקלדת יכולה להיעשות ע"י כך ש"תקשקשו" עליה כמו ילדים, תרגישו את האצבעות שלכם עליה, תנסו כל מיני שילובים של צלילים, וכד'. זה יכול להיות מהנה ומשעשע כאחד - אל תחששו להתנסות.

2) כשאתם מתרגלים פיתוח שמיעה, מה שהכי חשוב הוא המצב המנטלי שלכם. כפי שכתבתי במאמר פיתוח שמיעה, אדם לחוץ ומתוח לא מסוגל להקשיב. בזמן האימונים אתם זקוקים למקסימום התנאים - החיצוניים והפנימיים - לריכוז פנימי עמוק הדומה למצב נפשי מדיטטיבי. לכן כדאי להתאמן בחלל רגוע, אינטימי, ועדיף שיהיה סגור (חדר עם דלת שאפשר לסגור בזמן האימונים), עם מינימום רעשים מבחוץ. בתחילת כל אימון נישמו מספר נשימות עמוקות ואיטיות על מנת להתחיל את האימון ברגיעה ושלווה פנימית. בזמן התירגול עצמו אני ממליצה לכם לעצום את עיניכם בכל פעם שהתירגול מאפשר לכם לעשות זאת.

3) בשום שלב של אימוני פיתוח השמיעה אינכם צריכים לבחון את עצמכם וגם לא להיעזר במישהו אחר שינגן עבורכם ויבחן אתכם. את כל האימונים אתם יכולים לעשות בעצמכם ולהתקדם בקצב הטבעי שלכם.

4) אימוני פיתוח שמיעה כוללים תמיד שירה, נגינה והקשבה. אם אתם חוששים לשיר או מרגישים שיש לכם קול לא יפה, דעו שלמטרת פיתוח השמיעה איכות השירה שלכם לא רלוונטית. מה שחשוב הוא שתשירו נקי ומוסיקלי. לגבי זיוף חשוב שתדעו: כולנו מזייפים מידי פעם ואין להסיק מכך דברים שליליים לגבי המוסיקליות שלכם. פעמים רבות הזיוף אפילו מעיד על שמיעה טובה ובד"כ ישנו הסבר תיאורטי מדוע התרחש הזיוף. יחד עם זאת, אם יש לכם נטיה קבועה לזייף, זוהי בהחלט בעיה שכדאי לתת עליה את הדעת ולנסות לפתור אותה. בתרגיל מס' 1 (להלן) תוכלו למצוא כלים שיעזרו לכם לפתור את הבעיה הזאת. בכל אופן, מבחינה נפשית ומוסיקלית השירה פותחת את הנשמה כך שלא תוכלו להפסיד מזה שתשירו. אל תחששו - אתם רק עם עצמכם ואף אחד לא שומע אתכם. תשירו ותהנו (ראו הרחבה בעניין השירה במאמר מפרי עטי מי ששר - על השפעתה החיובית של השירה וכלים בסיסיים לפיתוח קול).

5) לכל תרגיל שמופיע כאן מצורפות אפשרויות לשיכלול התרגיל. אפשרויות אלו נותנות לכם כלים להעלות את רמת הקושי של התרגילים עפ"י יכולתכם ובחירתכם (הם יכולים להגיע גם לרמה גבוהה מאוד ומומלצים גם למוסיקאים מנוסים). שימו לב להתקדם אל האפשרויות הללו רק כשאתם באמת מוכנים לכך ובקצב שמתאים לכם. כל דבר שתעשו בכוח ומתוך הישגיות לא יקדם אתכם באמת. אין קיצורי דרך בשמיעה.

6) כמויות התירגול הרצויות: ישנם תחומים שבהם הכמות הופכת לאיכות - ככל שנעשה יותר כך נהיה יותר טובים/מאומנים/וכד'. בשמיעה זה לא עובד ככה. הייתי אפילו אומרת שההיפך הוא הנכון. המפתח לכמויות הנכונות טמון בגוף שלכם - תנו לחוש השמיעה שלכם להדריך אתכם ולומר לכם מתי הוא זקוק ליותר או לפחות. היכולת שלכם להכיל תכנים שמיעתיים תלך ותגדל באופן טבעי במרוצת הזמן כך שאין שום צורך להאיץ בתהליך הזה. חשוב שתדעו שכל כמות של אימונים מקדמת אתכם, והעיקר הוא שבזמן שאתם מתאמנים - ולא משנה בכמה זמן מדובר - תהיו שם. פשוט - תהיו שם, תהיו מרוכזים, ותקשיבו היטב.

עד כאן ההערות וההנחיות, וכעת ניגש לתרגילים עצמם.

1) תירגול זיכרון מוסיקלי:

נגנו לעצמכם מנגינה קצרה (צליל אחרי צליל) שמבוססת על 3 צלילים בלבד והקשיבו לה היטב. אם יש צורך נגנו אותה שוב ושוב - כמה פעמים שאתם צריכים על מנת לזכור אותה. עכשיו נסו לשיר אותה מזיכרון (כלומר מבלי לנגן את המנגינה בזמן שאתם שרים אותה). שימו לב שאתם שרים אותה במדוייק וללא זיופים. אם לא הצלחתם, עשו שוב את כל התהליך עד שאתם מרוצים מהתוצאות. אם הצלחתם - המשיכו למנגינה אחרת באותה המתכונת.

אפשרויות לשיכלול התרגיל: (א) להוסיף צלילים: מנגינות של 4 צלילים, אח"כ 5 צלילים, אח"כ 6, 7, וכד' (ב) המנגינות עצמן יכולות להיות פשוטות או מסובכות (בלי קפיצות/עם קפיצות, דיאטוניות/כרומטיות, וכד') כך שניתן להעלות את רמת המורכבות של המנגינה ובכך להעלות את רמת התרגיל (ג) לאתגר את עצמכם עם כמות הפעמים שאתם מנגנים. לדוגמא - להקציב לעצמכם מספר פעמים מוגבל וידוע מראש של נגינת המנגינה, ולהצליח לזכור את המנגינה מכמות הפעמים המוקצבת. ככל שתנגנו את המנגינה פחות פעמים כך התרגיל יהיה קשה ומאתגר יותר.

איך תדעו שאתם מתקדמים? כמות הפעמים שתצטרכו לשמוע כל מנגינה תלך ותרד; תוכלו לשיר מזיכרון דברים ארוכים יותר ויותר; תוכלו לשיר מזיכרון מנגינות יותר ויותר מורכבות; תוכלו לקלוט יותר אינפורמציה שמיעתית בפחות זמן.

למי שמזייף באופן קבוע אני מציעה להתמקד תחילה בשירת צלילים בודדים: נגנו צליל אחד שנוח לכם לשיר. נגנו אותו כמה פעמים והקשיבו לו הקשבה עמוקה עד שאתם מרגישים שהוא "צרוב" בתוככם. ועכשיו נסו לשיר אותו ובדקו האם זייפתם. אם לא זייפתם - המשיכו לצליל אחר באותה המתכונת. אם כן זייפתם - עשו זאת שוב ושוב עם אותו הצליל. אם אתם מרגישים שהתעייפתם, הניחו לתרגיל הזה וחזרו אליו מאוחר יותר. זהו תרגיל יעיל מאוד בטיפול בזיוף ואם תתמידו בעשייתו תראו שיפור ניכר תוך תקופה קצרה יחסית (תלוי בכמה אתם מתאמנים). אם הצלחתם בתרגיל זה לאורך זמן ואתם מרגישים התייצבות ביכולתכם איתו, הוסיפו אחרי הצליל צליל נוסף ועשו עם שניהם באותה המתכונת. ואח"כ עם 3 צלילים כפי שתיארתי בתחילת תרגיל מס' 1. הערה חשובה: אם אתם לא מסוגלים להבחין בעצמכם האם אתם מזייפים או לא, אני ממליצה לכם לקחת כמה שיעורי פיתוח שמיעה אצל מורה מקצועי/ת עד שבעיית הזיוף תיפתר, כי במקרה זה אתם חייבים מישהו מבחוץ שישקף אתכם ויעזור לכם לעבור את השלב הזה שהוא שלב הכרחי לפיתוח השמיעה.

2) תירגול שמיעה הרמונית ובידוד צלילים:

נגנו לעצמכם שני צלילים שמנוגנים ביחד (בו-זמנית). הקשיבו להם היטב כמה פעמים עד שתרגישו שהפנמתם אותם. עכשיו בחרו צליל אחד מתוכם ושירו אותו. אם לא הצלחתם לשיר אותו נכון ונקי - עשו שוב את השלב הראשון ונסו שוב. אם עדיין לא הצלחתם, אתם יכולים לנגן אותו קצת יותר בהדגשה ביחס לצליל השני ולנסות שוב לשיר אותו. אם כן הצלחתם לשיר אותו - שירו את הצליל השני ועשו שוב לפי ההנחיות כנ"ל. לאחר ששרתם את שני הצלילים בהצלחה, נוחו מעט ונגנו שוב את שני הצלילים ביחד. הקשיבו לצילצול שלהם כשהם ביחד. ועכשיו שירו את שני הצלילים אחד אחרי השני ברצף מבלי לעצור אחרי כל אחד מהם. השלב הבא הוא יותר מעניין ודורש ריכוז פנימי יותר עמוק: נגנו שוב את שני הצלילים. ועכשיו נגנו רק אחד מהם ודמיינו את השני כאילו הוא מנוגן בפועל. ועכשיו עשו את אותו הדבר, הפעם עם הצליל השני. שלב אחרון: נגנו שוב את שני הצלילים. ועכשיו דמיינו את שניהם כאילו הם מנוגנים בפועל. השלב הזה אולי נשמע מוזר אבל אם תעשו אותו במלוא הרצינות תוכלו להרגיש היטב בחשיבותו. זהו השלב שבו אתם "צורבים" לתוככם תכנים שהופכים לחלק אינטגרלי מהשמיעה הפנימית שלכם. כשסיימתם עם שני הצלילים הללו המשיכו הלאה לזוג צלילים נוסף.

אפשרויות לשיכלול התרגיל: (א) לעשות אותו עם 3 צלילים, 4 צלילים ויותר (ב) לנגן את אותם הצלילים שבחרתם במרחקים שונים עפנ"י המקלדת ולהקשיב איך הם נשמעים (ג) אחרי שעבדתם על כמות הצלילים שבחרתם, להוסיף להם צליל (אחד או יותר) ולעשות שוב את התרגיל באותה המתכונת.

איך תדעו שאתם מתקדמים? תגובותיכם בתירגול תהיינה מהירות יותר - תוכלו לשמוע יותר מהר את היחסים בין הצלילים ולהגיב אליהם בהתאם; תוכלו לפרק כמויות יותר ויותר גדולות של צלילים הנשמעים בו-זמנית; תוכלו לזהות את היחסים בין הצלילים כדפוסים שכבר נשמעים לכם מוכרים; תהיו מסוגלים יותר ויותר לבודד צלילים מתוך מערכות שהם קשורים אליהן.

3) תירגול צבעים הרמוניים:

נגנו לעצמכם צליל אחד שנוח לכם לשיר. נגנו אותו כמה פעמים והפנימו אותו. עכשיו נגנו אותו שוב כמה וכמה פעמים כשאתם שרים אותו כצליל ארוך עד כמה שניתן (נישמו מידי פעם והמשיכו לשיר אותו). חשוב שלפני שאתם עוברים לשלב הבא תהיו בטוחים בו כי השלבים הבאים יאתגרו את יכולתכם לשמור עליו. עכשיו הוסיפו לו צליל נוסף שמנוגן עימו בו-זמנית והמשיכו לשיר רק את הצליל הראשון. הצליל הנוסף יכול להיות מעליו או מתחתיו, בכל מרחק שתבחרו. הקשיבו היטב: האם צבעו של הצליל שאתם שרים משתנה כשמנוגן איתו צליל נוסף? עשו את אותו התרגיל עם צליל נוסף אחר והקשיבו היטב להשפעתו של הצליל הנוסף על הצליל הראשון. המשיכו עם התרגיל כשאתם עדיין מנגנים ושרים את הצליל הראשון ומוסיפים בכל פעם צליל אחר. בכל פעם שאתם מוסיפים צליל חדש הקשיבו לשינויים בצבעו של הצליל הראשון ואפשרו לשינויי הצבע להתבטא בשירתכם. חשוב שתבצעו תרגיל זה באיטיות ולא תעברו מהר משינוי לשינוי כי לוקח זמן לשמיעה לעדכן את המידע החדש.

אפשרויות לשיכלול התרגיל: (א) להוסיף יותר מצליל אחד. הצליל הראשון יכול להופיע מעל הצלילים הנוספים, מתחתיהם, ביניהם או בשילוב של אפשרויות אלה (ב) אחרי הפנמת הצליל ויכולתכם לשיר אותו נקי, אתם יכולים להפסיק לנגן אותו (אבל כן להמשיך לשיר אותו) כך שכל התרגיל יישען על יכולתכם לזכור אותו בשמיעתכם הפנימית. בשלב יותר מאוחר תוכלו גם להפסיק לשיר אותו אבל עדיין להמשיך להקשיב לו בתוככם. זהו שלב מאוד עמוק של שמיעה פנימית ואני ממליצה לתרגל הרבה לפני שמגיעים אליו.

איך תדעו שאתם מתקדמים? שמיעתכם תהיה יותר רגישה לצבעים הרמוניים כשאתם שרים ומנגנים; תוכלו לבודד ביתר קלות צליל בודד מתוך מסת צלילים; תהנו יותר מהקשבה להרמוניה באשר היא.

4) תירגול שמירת צלילים:


נגנו לעצמכם מנגינה קצרה שמבוססת על 3 צלילים בלבד. הפנימו אותה היטב כפי שמצויין בהוראות לתרגיל מס' 1. ועכשיו הוסיפו לה בנגינה צליל מלודי נוסף. הצליל יכול להופיע לפני 3 הצלילים, אחריהם או ביניהם. הוא יכול להיות גבוה יותר מכולם, נמוך יותר מכולם או ביניהם. שירו רק את 3 הצלילים הראשונים - הקשיבו לצליל הנוסף המנוגן אך אל תשירו אותו. עשו זאת שוב מספר פעמים כשאתם ממקדים את השמיעה שלכם רק ב-3 הצלילים הראשונים. אחרי שמיציתם את השלב הזה, נגנו לעצמכם שוב את 3 הצלילים הראשונים בלבד כדי "לנקות את השטח" והתחילו את התרגיל שוב עם צליל נוסף חדש.

אפשרויות לשיכלול התרגיל: (א) להוסיף יותר מצליל אחד. ככל שתוסיפו יותר ויותר צלילים כך הקושי בשמירה על 3 הצלילים המקוריים יילך ויגבר (ב) לתת לעצמכם מלכתחילה יותר מ-3 צלילים. ככל שהמנגינה המקורית מכילה יותר צלילים כך האתגר לשמור אותה בזיכרון ולהיאחז בה יותר גדול (ג) להוסיף לכל צליל במנגינה המקורית צליל הרמוני מולו (כלומר צליל שמנוגן איתו בו-זמנית). ככל שאנחנו מוסיפים יותר מידע שמיעתי כך האתגר של המיקוד והבידוד יותר גדול.

איך תדעו שאתם מתקדמים? המיקוד שלכם בזמן שאתם מקשיבים יילך ויגדל; יכולת השמירה שלכם על צלילים - בשירה ובשמיעה - תלך ותגדל; תוכלו לשמוע מנגינות ומהר מאוד למפות אותן מבחינת התנועה שלהן והצלילים הבולטים שלהן.

5) תירגול שמיעה הרמונית:

נגנו לעצמכם 3 צלילים בו-זמנית. הפנימו אותם שמיעתית היטב. עכשיו החליפו אחד מהצלילים בצליל אחר והקשיבו לשינוי הכולל של 3 הצלילים. נגנו שוב את הסדרה המקורית ושוב את השינוי. עשו כך עד שהפנמתם היטב את השינוי. עשו זאת שוב, הפעם עם שינוי אחר: או שתשנו שוב את הצליל ששיניתם ותנגנו במקומו צליל אחר, או שתשנו צליל אחר מהסדרה המקורית. עשו זאת שוב ושוב כשבכל פעם יש שינוי אחד של המערכת. חשוב שתעשו תרגיל זה באיטיות ובסבלנות ותקשיבו להשפעת השינוי של צליל אחד על המערכת כולה. אתם יכולים בכל שלב של התרגיל לשיר מתוכו צלילים שתבחרו - את כולם, רק את הסדרה המקורית, רק את השינוי, וכד'.

אפשרויות לשיכלול התרגיל: (א) להתחיל מלכתחילה ביותר מ-3 צלילים. ככל שהסדרה המקורית יותר מורכבת כך מידת הקושי של התרגיל עולה (ב) לשנות יותר מצליל אחד בו-זמנית. השינוי המהיר מאתגר את השמיעה יותר משינויים איטיים (ג) אחרי ששיניתם צליל אחד, תוכלו להוסיף שינוי נוסף בצליל השני ואח"כ שינוי נוסף בצליל השלישי כך שאחרי 3 שינויים תקבלו סדרת צלילים חדשה. אם אתם עושים זאת, נגנו שוב את המקורית והחדשה בזו אחר זו והקשיבו לשינויים.

איך תדעו שאתם מתקדמים? תוכלו להכיל מבחינה שמיעתית יותר ויותר תכנים הרמוניים; השמיעה שלכם תפתח רגישות גבוהה יותר לשינויים הרמוניים; תוכלו לבודד יותר טוב צלילים בתוך מערכת; השמיעה שלכם תהיה יותר צלולה ונקיה.

עד כאן התרגילים. אם אהבתם את התרגילים ונהניתם לבצע אותם, אתם מוזמנים לגשת אל תירגול שמיעה הרמונית שבו נתתי כלים לעבודה עצמית בפיתוח שמיעה הרמונית. תירגול זה עוסק בשירת מהלכים, הקשבה לקולות הפנימיים, זיהוי צבעים הרמוניים, זיהוי המתחים בין האקורדים, ועוד. בהצלחה!

***

לקריאה נוספת:
שיעורי מוסיקה
המיתוס של שמיעה אבסולוטית
מדריך לבחירת מסלול לימודים מוסיקלי
מה הקהל שמע? - על לימודי תיאוריה והכרת טבעם של החומרים המוסיקליים
הטוב, הרע והפשטני נורא - תרגיל בהאזנה מודרכת עם הסרט "101 כלבים וגנבים"


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה