26 באוגוסט 2010

תירגול שמיעה הרמונית

לפניכם תרגילים לפיתוח שמיעה הרמונית. תרגילים אלו מצורפים למאמר מפרי עטי תורת ההרמוניה שהוא מאמר תיאורטי המסביר דברים בסיסיים אודות הרמוניה. אני ממליצה לקרוא את המאמר לפני שאתם קוראים את התרגילים משום שכל המושגים שאני משתמשת בהם כאן מוסברים במאמר התיאורטי. התירגול שכאן מציע לכם כלים עקרוניים לפיתוח השמיעה ההרמונית שניתן ליישם אותם על כל סגנון הרמוני באשר הוא, לפי טעמכם ונטיית ליבכם המוסיקלית.

התרגילים שמופיעים כאן הם תרגילים שבדקתי ושיכללתי במהלך שנות עבודתי כמורה לפיתוח שמיעה, ולפיכך אני יודעת מניסיון שהם יעילים ומובילים לתוצאות משמעותיות מאוד, בתנאי שעושים אותם נכון ולאורך זמן. לכן חשוב שתתמידו בעשייתם. התרגילים מיועדים לתירגול עצמי ללא צורך במישהו נוסף שיתרגל אתכם. איך תוכלו לדעת שאתם מתקדמים כתוצאה מעבודתכם עליהם? ככל שתתאמנו יותר, תוכלו לזהות טוב יותר ומהר יותר את הצבעים של האקורדים (מז'ור/מינור/וכד'), את הקשר בין האקורדים, את הקווים המלודיים הנשזרים בין האקורדים, ובאופן כללי השמיעה שלכם תיעשה יותר צלולה ונקיה ויהיה לכם יותר קל להתמקד באירועים הפנימיים שמתרחשים בתוך המהלכים ההרמוניים.

אם אתם מרגישים שאתם זקוקים להכנה שמיעתית לפני שאתם מתחילים לבצע את התרגילים שכאן, תוכלו לקרוא את המאמר מפרי עטי פיתוח שמיעה על מנת להבין באופן כללי מהו פיתוח שמיעה וכיצד רצוי להתייחס אל ההיבט הזה של התפתחותכם המוסיקלית. כמו כן תוכלו לתת לעצמכם בסיס בפיתוח שמיעה באמצעות תרגילים שהכנתי - תרגילים בפיתוח שמיעה למתחילים ומתקדמים - שהם תרגילים שמעניקים כלים לתחילת הדרך וכן יש בהם הנחיות כלליות ובסיסיות כיצד להתאמן נכון בפיתוח שמיעה.

לשם תירגול השמיעה ההרמונית ניתן להשתמש במקורות רבים ומגוונים: החל באילתור הרמוני חופשי, המשך בתווים של כל הסגנונות המוסיקליים באשר הם, וכלה במוסיקה שנוצרה במיוחד על מנת לתרגל פיתוח שמיעה (תרגילים מסוגים שונים). אני מאוד אוהבת לתרגל את תלמידיי בשמיעה הרמונית באמצעות ספר הכורלים של באך. אני מעדיפה לנצל כל הזדמנות שיש לי על מנת להזין את תלמידיי בחומרים עשירים מבחינה מוסיקלית, והכורלים של באך הם התזונה העשירה ביותר שאני מכירה. זאת משום שיש בהם הרבה מאוד עומק ומורכבות ויחד עם זאת הם מאוד נקיים וצלולים. יחד עם זאת, כדאי לדעתי לגוון את האימונים ולהוסיף להם מוסיקה מסגנונות שונים על מנת להרחיב את הנפש ולהכיר שמיעתית אפשרויות נוספות רבות ככל האפשר. בקיצור, המצב האידיאלי בעיניי הוא שכל אימון של שמיעה הרמונית יכלול כורל אחד של באך (או חלק ממנו, לדעתי עדיף לבחור לכל אימון שמיעתי חלק קטן מהכורל), וכן מספר חומרים נוספים מסגנונות שונים. בדרך זו ניתן לקבל את הטוב שבכל העולמות.

בנוסף, חשוב שתשימו לב להתאים לעצמכם את רמת ההרמוניה שמתאימה לכם. יש הבדל גדול מבחינה שמיעתית בין חומרים דיאטוניים לחומרים כרומטיים. אם אינכם מנוסים עדיין בשמיעה טונלית, אני מאוד ממליצה לכם בתור שלב ראשון להתמקד אך ורק בחומרים דיאטוניים, ורק כשאתם בטוחים בעצמכם לגבי השלב הזה - אז ורק אז לעבור לחומרים כרומטיים (השלב הראשון יכול להתארך מספר חודשים או אפילו יותר).

תירגול פיתוח שמיעה הרמונית:

מספר הערות לגבי התירגול:
  • ניתן ליישם את התירגול שמתואר כאן על כל סוג של מהלך הרמוני: מהלך שאתם ממציאים בעצמכם, מהלך שאתם מוצאים בספר תווים, מהלך כתוב חלקית בתווים, מהלך הרמוני פונקציונאלי, מהלך מודאלי, מהלך ג'אזי, מהלך הרמוני חופשי, ועוד ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם.
  • ככל שהמהלך שתבחרו יהיה ארוך יותר, כך העבודה איתו תהיה מאתגרת יותר מבחינה שמיעתית. תוכלו לבחור את רמת הקושי של האימון גם לפי הקריטריון הזה.
  • כשמדובר בשירה לצורך אימונים בפיתוח שמיעה, שירו תמיד ברגיסטרים שנוחים לכם. הנחיה זו היא עקרונית ומתאימה לכל אימוני פיתוח השמיעה.

1) ההיבט המלודי - פירוק המהלך באופן אופקי:

נגנו לעצמכם מהלך הרמוני בסידור של 4 קולות - בס, טנור, אלט וסופרן. אם אתם חוששים שתשכחו אותו, כדאי שתרשמו אותו לעצמכם (כל צורת רישום מתאימה לצורך העניין - תווים/סימני דרגות/סימני האותיות הנהוגים במוסיקה קלה ובג'אז). נגנו את המהלך שוב ושוב עד שתרגישו שהפנמתם אותו היטב שמיעתית ונגינתית. עכשיו נגנו שוב את המהלך והפעם שירו עם עצמכם את קו הבס. עשו זאת שוב ושוב עד שתרגישו ביטחון בשליטה השירתית שלכם בקו הבס. ועכשיו נגנו שוב את המהלך אך הפעם החסירו בנגינה את הבס כשאתם כן שרים עם עצמכם את הבס. עשו את השלב הזה מספר פעמים עד שתרגישו ביטחון לגביו. ועכשיו - וזהו השלב הכי מעניין - נגנו שוב את המהלך בלי הבס כשהפעם אתם לא שרים את הבס אלא רק שומעים אותו בתוככם בשמיעה פנימית. עשו שלב זה שוב מספר פעמים. עכשיו נגנו לסירוגין: פעם אחת את המהלך השלם - כשהוא כולל את קו הבס, ופעם אחת את המהלך בלי קו הבס, והקשיבו היטב להבדלים בין שתי ההופעות של המהלך. נגנו את ה"לסירוגין" הזה מספר פעמים עד שתרגישו שהפנמתם אותו היטב.

נוחו כמה דקות ותנו לעבודה השמיעתית שעשיתם להיספג היטב בתוככם.

לאחר שנחתם מעט המשיכו עם אותו המהלך: נגנו אותו שוב כשלם והפנימו אותו היטב. ועכשיו עשו את אותו התהליך שתיארתי כנ"ל עם כל אחד מהקולות: התחילו עם הסופרן והמשיכו עם הטנור והאלט. בכל פעם כשאתם מתחילים את התהליך מחדש חשוב שתנוחו מעט לפני כן, וכן שתנגנו לעצמכם את המהלך כשלם.

לסיום נגנו שוב את המהלך כשלם מספר פעמים והקשיבו לכל הקולות בו-זמנית. 

2) ההיבט ההרמוני - פירוק המהלך באופן אנכי: 

נגנו שוב את המהלך. נגנו את האקורדים לאט מאוד ותוך כדי הנגינה הקשיבו לכל אחד מהקולות. עשו זאת מספר פעמים עד שתרגישו ביטחון בשלב הזה. ועכשיו נגנו שוב את המהלך לאט מאוד ושירו עם עצמכם את הצלילים של כל אחד מהאקורדים לפי סדר הקולות מלמטה ללמעלה: בס, טנור, אלט וסופרן. אם לעיתים קולות מסוימים חומקים מכם למרות שניסיתם שוב ושוב לשיר אותם - הדגישו אותם מעט בנגינתכם על מנת שתוכלו להצליח להתמקד בהם. כשאתם מרגישים ביטחון בשלב הזה נסו לבצע שוב את אותו התהליך אבל הפעם כשהוא מהיר יותר. עשו זאת מספר פעמים ובכל פעם הגבירו את המהירות עד שתוכלו לבצע את התרגיל במהירות שנשמעת לכם טבעית מבחינה מוסיקלית.

נוחו כמה דקות ותנו לעבודה השמיעתית שעשיתם להיספג היטב בתוככם.

עכשיו עשו את אותו התרגיל אבל הפעם שירו את האקורדים כשהם מפורקים לפי סדר הקולות מלמעלה ללמטה: סופרן, אלט, טנור ובס. עשו את אותו התהליך שתיארתי כנ"ל. שלב אחרון: עשו את אותו התהליך שתיארתי כנ"ל אבל הפעם שירו את צלילי האקורדים באופן רנדומלי (ז"א - בלי סדר מחייב של הקולות).

לסיום נגנו שוב את המהלך כשלם מספר פעמים והקשיבו לכל הקולות בו-זמנית.

3) צימצום המהלך:

הפעם אנחנו מצמצמים את המהלך כך שכל האקורדים מופיעים במצב הסגור שלהם. מצב סגור הוא מצב שבו לא ניתן להכניס בין צלילי האקורד צליל נוסף של האקורד. באופן מעשי ניתן לתאר זאת כמצב שבו אנחנו מנגנים את האקורד במקלדת ביד אחת בלבד (ראו פירוט לגבי מצבי האקורד השונים בתרגיל נוסף שכתבתי תרגיל בהרמוניה חופשית). נגנו את המהלך כשהאקורדים מופיעים במצב הסגור שלהם. הקשיבו לצבעיהם של האקורדים (מז'ור, מינור, מוקטן, מוגדל, הספטאקורדים השונים, וכד') וכן למתחים וליחסים שביניהם. עכשיו נגנו שוב את המהלך ותוך כדי נגינה שירו עם עצמכם את האקורדים (כפי שהם מופיעים במצב הסגור ולא כפי שהם במצב המקורי של המהלך) כשהם מפורקים מלמטה ללמעלה, מלמעלה ללמטה, ובאופן רנדומלי. עשו זאת עד שתרגישו שהפנמתם את המהלך היטב. שלב אחרון: שירו את המהלך כאקורדים מפורקים (מלמטה ללמעלה, מלמעלה ללמטה, ובאופן רנדומלי) מבלי שאתם מלווים את עצמכם בנגינה.

תוספות לתירגול עם הכורלים של באך: 

מבחינת התהליך השמיעתי שהצגתי כנ"ל הכורלים של באך הם אידיאליים משום שהם עשירים מאוד מבחינה מוסיקלית, וכאשר אנחנו מקשיבים להם מכ"כ הרבה כיוונים אנחנו יכולים להתפתח מאוד - שמיעתית ומוסיקלית בכלל. לכן אני מאוד ממליצה ליישם את התהליך כולו שהצגתי כנ"ל (פירוק אופקי, פירוק אנכי, וצימצום) על הכורלים של באך. כמו כן, מאחר שהקווים המלודיים בכורלים של באך הם מאוד מפותחים, אני ממליצה להוסיף לאימונים שני תרגילים שהם ייחודיים לעבודה השמיעתית על הכורלים. תרגילים אלו טובים לעבודה שמיעתית על כל יצירה שיש בה מורכבות מלודית משמעותית.

1) נגנו רק את הבס והסופרן והקשיבו להם היטב. עכשיו נגנו את הבס ושירו את הסופרן. עשו זאת מספר פעמים עד שתרגישו ביטחון בשלב הזה. עכשיו נגנו את הבס ושירו את הסופרן בתוככם בשמיעה פנימית. נגנו שוב את שני הקולות ועשו את אותו התהליך אבל הפעם נגנו את הסופרן ושירו את הבס. לסיום נגנו שוב את שני הקולות והקשיבו לקשר ביניהם.

2) צמצמו את המהלך ההרמוני של הכורל למצב הסגור שלו והתאמנו על המצב הסגור בנגינה עד שתפנימו אותו היטב. ועכשיו נגנו אותו שוב כשהפעם אתם שרים עם נגינתכם את קו הבס המקורי של הכורל (ז"א - קו הבס כפי שהוא כתוב בתווים ולא כפי שהוא במצב הסגור). עשו זאת עד שתרגישו ביטחון בשלב הזה. ועכשיו עשו את אותו התהליך עם כל אחד מהקולות האחרים.

***

לקריאה נוספת:
שיעורי מוסיקה
המיתוס של שמיעה אבסולוטית
מדריך לבחירת מסלול לימודים מוסיקלי
מי ששר - על השפעתה החיובית של השירה וכלים בסיסיים לפיתוח קול
הטוב, הרע והפשטני נורא - תרגיל בהאזנה מודרכת עם הסרט "101 כלבים וגנבים"


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה