במהלך חיי המקצועיים כמורה, פעמים רבות הורים שאלו אותי שאלות לגבי החינוך המוסיקלי של ילדיהם. שאלות אלו היו מגוונות מאוד, וכולן כאחת הבהירו לי שעולם המוסיקה נתפס כבלתי מובן ומסתורי מאוד בעיני הורים אלו. תפיסה זו הותירה אותם מבולבלים ואובדי
עצות לגבי הבחירה הנכונה ביותר שהם יכולים לעשות עבור ילדיהם בכל הנוגע
לחינוכם המוסיקלי, ופעמים רבות הרגשתי שחסר להורים אלו מידע מסודר, מעין
מפה שתעזור להם להתמצא בעולם החינוך המוסיקלי. לכן החלטתי לכתוב
מאמר שמוקדש כולו לחינוך מוסיקלי לילדים ונוער, מעין מדריך להורים, שבו
אני נותנת הסברים, הכוונות, כלים ועצות באופן ברור ונגיש לכל. המאמר
מיועד בעיקר להורים ואני כותבת אותו מתוך פניה ישירה אל ההורים עצמם. יחד
עם זאת אני חושבת שגם מורים ותלמידים למוסיקה יכולים ללמוד ממנו, וגם
מוסיקאים ואמנים בכלל, משום שהוא עוסק למעשה בתיאור ופירוק המכלול השלם של
ההתפתחות המוסיקלית והאמנותית.
27 באוגוסט 2010
מתוך השיר "שכחתי שהאהבה קיימת" / ואן מוריסון
אם ליבי היה חושב
וראשי מתחיל להרגיש,
הייתי רואה מחדש את העולם
ויודע מה אמיתי.
וראשי מתחיל להרגיש,
הייתי רואה מחדש את העולם
ויודע מה אמיתי.
תוויות:
פניני חוכמה
26 באוגוסט 2010
רעב, שובע וסיפוק צרכים - על הטיפול הנפשי ותהליך הריפוי ותרומתם לחיי היצירה
המאמר שלפניכם מוקדש לנושא הטיפול. מהו טיפול באופן כללי? מהו הטיפול הנפשי? אלו סוגי טיפול יש ואלו מהם מומלצים? מהו תהליך הריפוי? מה הקשר בין רעב, שובע וסיפוק צרכים לבין תהליך הריפוי? כיצד הטיפול הנפשי ותהליך הריפוי תורמים לחיי היצירה? על אלה, ועוד, במאמר שלפניכם.
תוויות:
כלים טיפוליים,
מומלץ,
נפש ויצירה
ליאונרד ברנשטיין, מתוך "ברנשטיין - הביוגרפיה" / ג'ואן פייזר
החלופה היחידה שיש לאמן במקום להיות הוא-עצמו, היא להיות לא-כלום.
תוויות:
פניני חוכמה
כתיבה טיפולית - על ניקוי הנפש והתבוננות פנימית
המאמר שלפניכם עוסק במהותה של הכתיבה הטיפולית ובמתן כלים מעשיים ליישומה. מהי הכתיבה הטיפולית? מה משמעותה? מהו ניקוי הנפש? מהי התבוננות פנימית? כיצד מיישמים את הכתיבה הטיפולית? כיצד הכתיבה הטיפולית משפיעה על חיי היצירה? על אלה, ועוד, במאמר שלפניכם.
תוויות:
כלים טיפוליים,
נפש ויצירה
תרגיל בהרמוניה חופשית
לפניכם תרגיל בהרמוניה חופשית שמטרתו לתרגל את 3 ההיבטים המרכזיים של תורת ההרמוניה כפי שהצגתי אותם במאמר התיאורטי תורת ההרמוניה: סוגי האקורדים, הקשר בין האקורדים והובלת קולות. על מנת לבצע את התרגיל אני ממליצה קודם כל לקרוא את המאמר התיאורטי משום שכל המושגים שאני משתמשת
בהם בתרגיל מוסברים במאמר. את התרגיל שכאן הכנתי על מנת שתוכלו לקבל תחושה בלתי אמצעית, חווייתית, של
היופי שיש בהרמוניה. התרגיל לא מבוסס על ההרמוניה הפונקציונאלית ואין
צורך להכיר את חוקיה של זו על מנת לבצעו. יתרה מכך - אם אכן יש לכם ידע
בהרמוניה, עדיף שבעת ביצוע התרגיל תניחו אותו בצד. מטרתנו כאן היא
להתחבר לתחושה ההרמונית ולמצוא מחדש את ההיגיון הפנימי שיש
בהרמוניה. את זה לא ניתן לעשות באמצעות ידע אלא באמצעות תחושה והבנה עמוקה שנובעת מהגילויים שאנחנו מגלים בעצמנו.
תוויות:
כלי עזר לתלמידים,
מוסיקה,
תיאוריה במוסיקה,
תרגילים
תירגול שמיעה הרמונית
לפניכם תרגילים לפיתוח שמיעה הרמונית. תרגילים אלו מצורפים למאמר מפרי עטי תורת ההרמוניה
שהוא מאמר תיאורטי המסביר דברים בסיסיים אודות הרמוניה. אני ממליצה לקרוא את המאמר לפני שאתם קוראים את התרגילים משום שכל המושגים שאני משתמשת
בהם כאן מוסברים במאמר התיאורטי. התירגול שכאן מציע לכם כלים עקרוניים לפיתוח
השמיעה ההרמונית שניתן ליישם אותם על כל סגנון הרמוני באשר הוא, לפי טעמכם ונטיית ליבכם המוסיקלית.
תוויות:
כלי עזר לתלמידים,
מוסיקה,
תיאוריה במוסיקה,
תרגילים
אנונימי
כמעט אלפיים שנה מפרידים בין הפילוסוף הסיני-טאואיסטי צ'ואנג טסה ובין הרבי מנחם מנדל מקוצק, אבל שניהם כאחד התייחסו לערגת החיפוש אחרי אלוהים. כאשר נשאלו ע"י תלמידיהם: "היכן אלוהים?", הם ענו, כל אחד בדרכו שלו: "היכן שנותנים לו להיכנס".
תוויות:
פניני חוכמה
9 באוגוסט 2010
יומני לאה גולדברג
"הפשע הגדול ביותר והיחיד: עצלות הרוח. ומתוך עצלות הרוח אין מודים בכך,
וזה חמור שבעתיים. הרומן שלי. הלא כבר קודם ידעתי שאיננו טוב. בדבק
המלאכותי הרגשתי מזמן. ובכל זאת, לפני שבועות מעטים חשבתי: אגמור ואוציא
לשוק כך. תהיה סחורה טובה, משום שבכמה מובנים הוא טוב מן הספרים האחרים.
ויהא לו מן תפקיד של 'המכתבים' ('מכתבים מנסיעה מדומה'). ביטחון בהצלחה,
משום שהוא 'לא רע'. וזאת אני, היודעת כי כל דבר 'לא רע' הוא רע מאוד. היום
החלטה ברורה: לכתוב אותו מחדש. להוציא כל מילה של שקר. להוציא כל
'אינטלקטואליות' מופרזת, כל ציטטה מיותרת. בלי רחמים. את המקומות
'המוצלחים' ביותר לזרוק, אם הם אינם האמת עצמה. זה לא קל. ואם לא אצליח, לא
אוציא את הספר החוצה בשום אופן. מוותרת על השבחים וההצלחות" (מתוך "יומני לאה גולדברג").
תוויות:
יוצרים ואמנים,
מומלץ,
סיפורי חיים,
סיפורי יצירה,
תרבות ואמנות
6 באוגוסט 2010
פחות הוא יותר: היכרות עם יצירות שעושות את המקסימום מהמינימום
הרבה אנשים חושבים שעוני ומחסור הם דברים רעים בהכרח, ושעדיף להימנע מהם ככל האפשר. גם אני חשבתי כך הרבה שנים, אולי בגלל שגדלתי בעוני ומחסור ושבעתי מזה לגמרי. יחד עם זאת, כשאני חושבת על הגדילה שלי ועל הגורמים שפיתחו את היצירתיות שלי, אני במובן מסוים מודה לעוני ולמחסור כי אני חושבת שבין השאר בזכותם למדתי להכיר את הכוחות הטמונים בי, ובזכותם למדתי לממש באופן עקבי את הגישה של "לעשות את המקסימום מהמינימום". יש אימרה שלפיה "היזהרו בבני עניים כי מהם תצא תורה". אני אוהבת את האימרה הזאת כי היא מראה שדווקא המחסור יכול ללמד את האדם להפיק מעצמו את המיטב.
תוויות:
כלי עזר לתלמידים,
מומלץ,
מוסיקה,
תרבות ואמנות
3 באוגוסט 2010
דימוי האמן והשפעתו על חיי היצירה: התבוננות וכלים מעשיים
המאמר שלפניכם עוסק בהתבוננות בבעיה שחוויתי כאמנית ושנוכחתי לדעת שגם אמנים אחרים חווים אותה. כמו כן, המאמר עוסק לא רק בהתבוננות בבעיה אלא גם בהענקת כלים מעשיים להתבוננות פנימית, ובקיצור: תרגיל נפש. אני מקווה שתמצאו את הכלים הללו מעניינים ושימושיים עבורכם.
תוויות:
כלים טיפוליים,
נפש ויצירה,
סיפורי חיים,
סיפורי יצירה,
תרגילים
הירשם ל-
רשומות (Atom)