תיאוריה במוסיקה

מהי תיאוריה?

תיאוריה היא הסבר של תופעה הקושר באופן סיבתי בין הגורמים לתופעה, ומאפשר לנבא תוצאות. בלי יכולת ניבוי מדובר בתיאור בלבד. שתי שאלות מנחות אותנו בלימוד התיאורטי: מה קורה? למה קורה?

השאלה "מה" עוסקת בתיאור. למשל, אם מתקלקלת לי מכונת הכביסה, כשיבוא הטכנאי לתיקון הוא ישאל אותי מה קרה וכיצד המכונה "מתנהגת". בשלב זה הוא אוסף נתונים על מנת להסיק את מסקנתו. ללא התיאור לא ניתן להגיע לתיאוריה. השאלה "למה" היא כבר שלב יצירת התיאוריה. אותו הטכנאי, לאחר שאסף את הנתונים, יוכל להסביר למה היתה בעיה, ולפי ההסבר שלו (=התיאוריה שלו) יוכל לתקן את המכונה. אם התיאוריה שלו היתה נכונה, המכונה אכן תחזור לפעול כשורה. אם הוא טעה בהסבר "למה", הרי שהמכונה לא תעבוד. ז"א - התיאוריה חייבת להוכיח את עצמה במציאות, אחרת היא בגדר ניחוש בלבד.

כמובן שככל שהתחום מורכב יותר, כך שלב איסוף הנתונים יהיה ארוך ומורכב יותר. אולם אין ספק שכל בעל מקצוע צריך להכיר לעומק את החומרים והכלים איתם הוא עובד על מנת להיות חופשי מבחינה מקצועית.

מהי תיאוריה במוסיקה?

כמו בכל תחום אחר, כך גם במוסיקה אנחנו לומדים להכיר את הכלים שלנו. גם במוסיקה יש חוקיות, עקרונות ודפוסים שניתן לנבא באמצעותם תוצאות. למשל, אם אני מעצבת חדר ורוצה שתהיה בו תחושה הרמונית ומוארת - עדיף שאצבע את הקירות בצבע לבן ולא בצבע שחור; אם אני מבשלת משהו ורוצה שהוא ייצא מתוק - עדיף שלא אשים בתוכו פלפל חריף; ואם אני מלחינה יצירה שיש בה רק מרווחים מתוחים - ניתן לנבא שאופי היצירה יהיה מתוח. מאוד פשוט והגיוני בסה"כ.

הדוגמאות שנתתי כאן מאוד קיצוניות. ברוב המקרים החיים לא עשויים משחור ולבן, ובד"כ אנחנו לא משתמשים רק בפרמטר אחד על מנת לעצב את יצירתנו. החיים והמוסיקה עשויים מרבדים רבים ודקויות אינספור. אולם ישנה בהחלט חוקיות אוניברסלית ופיזיקלית שפועלת גם במוסיקה, וניתן ללמוד אותה אם רוצים (ראו הרחבה בעניין זה בשני מאמרים מפרי עטי: קונסוננט ודיסוננט: יפה ומכוער? ו - הטוב, הרע והפשטני נורא - תרגיל בהאזנה מודרכת עם הסרט "101 כלבים וגנבים").

לצערי, מורים רבים מלמדים תיאוריה רק עד שלב התיאור. מתרכזים מאוד ב"מה קורה" ומזניחים את "למה קורה". היכולת להתבונן ולאסוף נתונים היא כמובן הבסיס והתנאי ללימודי התיאוריה, אולם חשוב מאוד להמשיך לשלב הבא, משום שהוא השלב שמסביר את משמעות הנתונים שאספנו והוא שמכשיר אותנו באמת כמוסיקאים. 

מה לומדים בתיאוריה?

הנושאים הנפוצים ביותר בלימודי התיאוריה הם: תיאוריה אלמנטרית, פיתוח שמיעה, תורת ההרמוניה, תורת הקונטרפונקט, ניתוח וצורות, תיזמור, תולדות המוסיקה, ותחומי עיון כלליים נוספים.

איך לומדים תיאוריה?

תיאוריה היא תחום רחב מאוד המכיל בתוכו היבטים לימודיים רבים שאינם תיאורטיים במובן הטהור של המילה. תוך כדי לימודי התיאוריה התלמידים מפתחים טכניקות ומיומנויות רבות של שליטה מקצועית כללית. לדוגמא, לימודי פיתוח השמיעה נחשבים כחלק מלימודי התיאוריה, אעפ"י שבפועל הם שיעורים מעשיים וחווייתיים ביותר. כנ"ל לגבי שיעורי הרמוניה ליד המקלדת, קריאת פרטיטורות, תיזמור, ועוד שיעורים מסוג מעשי שנכנסים תחת הקטגוריה של "לימודי תיאוריה". גם לימודי התיאוריה עצמם (קונטרפונקט, הרמוניה, ניתוח צורות, וכד') נלמדים בד"כ באופן מעשי - ע"י תירגול בכתב, בנגינה ובשירה.

האם צריך ללמוד תיאוריה?

לדעתי לא כל מי שמעוניין להיות מוסיקאי צריך ללמוד תיאוריה. לא כל מי שמעצב לעצמו את הבית למד עיצוב פנים, ולא כל מי שמבשל מודע למה שהוא עושה. כמובן, אם אתם מעוניינים להתקבל ללימודים בממסד מוסיקלי שאחת מדרישות הכניסה שלו היא ידע בתיאוריה - אין לכם ברירה אלא ללמוד תיאוריה. אבל אם אתם חופשיים לבחור, אני ממליצה לכם לענות על שלוש השאלות הבאות על מנת להבהיר לעצמכם האם יש לכם צורך בלימודי תיאוריה על מנת לממש את עצמכם כמוסיקאים:

1) האם לימודי התיאוריה מעניינים אותי?
2) האם אני זקוק/ה לכלים תיאורטיים כחלק מכלי העבודה שלי?
3) ואם אני כן זקוק/ה לכלים תיאורטיים - עד לאיזו רמה ואלו נושאים כדאי לי ללמוד?

אחרי שתענו על השאלות הללו יהיה בידיכם מספיק מידע אודות עצמכם, ותוכלו לבחור נכון יותר את דרככם. אם אתם מרגישים שאין בידיכם מספיק ידע על מנת לענות על שאלות אלו, אני ממליצה לכם להתייעץ עם מורה שאתם מעריכים את רמתו המקצועית, את נסיונו כמורה ואת דעתו האישית.

האם מומלץ ללמוד תיאוריה?

לדעתי, התשובה היא כן ולא.

כן מומלץ ללמוד תיאוריה כי:
  • תלמידים רבים נהנים מלימודי התיאוריה ומרגישים שהמיומנות והידע שהם רוכשים עוזרים להם להבין ולהתמצא בשפת המוסיקה.
  • כמלחינים וכמבצעים לימודי התיאוריה יכולים לשכלל את היכולת ולהעמיק את הביטוי היצירתי.
  • לימודי התיאוריה מפתחים את יכולת ההתבוננות וההעמקה.
  • הידע התיאורטי מאפשר להבין ולהתחבר לסגנונות שונים ולתקופות מוסיקליות שונות.

לא מומלץ ללמוד תיאוריה כי:
  • לעיתים עלולה להיות סתירה בין לימודי התיאוריה לבין חוויית היצירה. במהלך לימודי התיאוריה אנחנו מפנימים הרבה מאוד תבניות מוסיקליות נתונות מראש, דבר שעלול להגביל את הדמיון ולהפריע לאינטואיטיביות ולספונטניות הן כנגנים והן כיוצרים. יוצרים רבים שלא למדו תיאוריה יצרו יצירות מצוינות ומלאות השראה. 
  • לעיתים לימודי התיאוריה משתלטים על היוצר ועל היצירה והופכים לעיקר. יש להיזהר מזה מאוד.
  • העמסת ידע מיותר עלולה לגזול זמן יקר וכך לעכב את ההתפתחות הכללית כמוסיקאים.

יחד עם זאת, לכולם אני ממליצה ללמוד את מסלול יסודות המוסיקה (ראו פירוט ב - השיעורים שלי). זהו מסלול שאין בו כל נזק, הוא קצר יחסית (בערך שעה שבועית במשך שנה), והוא מעניק ארגז כלים בסיסי לכל סוגי המוסיקאים. אחרי הכל, מוסיקה היא שפה, וטוב שיהיו ברשותנו מושגי יסוד של השפה על מנת שנוכל לדבר בה עם מוסיקאים אחרים.

ובשורה התחתונה, אם אתם מרגישים שבאמת מעניין אתכם ללמוד תיאוריה, עצתי היא שתעשו זאת ללא היסוס.

האם קשה ללמוד תיאוריה?

כמובן שלא. תיאוריה היא תחום מאוד נגיש וקל להבנה, לפחות עפ"י ניסיוני. לעיתים נדירות נתקלתי בתלמידים שהתקשו בהבנת התיאוריה - ולימדתי תלמידים שונים מאוד זה מזה הן בגיל, הן ביכולתם השכלית והן במידת כישרונם. תלמידים שהתחילו ללמוד אצלי בלי שום ידע מוקדם הגיעו במהירות גדולה להישגים מצוינים בתחום (ולא מדובר כלל וכלל ב"גאונים").

יחד עם זאת, מידת הקושי או הקלות של לימודי התיאוריה תלויה מאוד בשאלה מי אתם ומהו הרקע שלכם. הקשיים העיקריים שכן נתקלתי בהם היו דווקא מהכיוון הנפשי. היכרתי תלמידים שהתקשו בלימודי תיאוריה עקב זכרונות לא נעימים שהיו להם בעניין הזה. היו אלה תלמידים שכבר למדו תיאוריה בעבר ולא הצליחו להבין מה ולמה הם לומדים, או שהלימודים היו משעממים ויבשים מידי עבורם והם הסיקו מסקנות שליליות דווקא לגבי לימודי התיאוריה ולא לגבי המורים שלימדו אותם. תלמידים אלו התקשו בלימודי התיאוריה משום שהיו להם מטענים רגשיים שליליים שהפריעו להם ללמוד.

כמו כן, אם אתם רגילים להתבטא בעשייה המוסיקלית שלכם באופן אינטואיטיבי, ייתכן שלימודי התיאוריה ייראו לכם מלאכותיים, מנוכרים ובלתי תואמים את רוח העשייה כפי שהיא מוכרת לכם - ובמקרה כזה אתם עלולים לפתח אנטגוניזם ולפרש זאת כ"קושי" ללמוד תיאוריה.

כפי שאתם רואים, אלו הן סיבות נפשיות ולא שכליות או מוסיקליות, והן שיוצרות בקרב חלק מהתלמידים את התחושה שקשה ללמוד תיאוריה. אם אתם כן מעוניינים ללמוד תיאוריה, אני ממליצה לכם לברר עם עצמכם האם יש לכם התנגדות רגשית לעצם הלימודים, ולנסות לפתור אותה לפני שאתם מתחילים ללמוד. אחרת אתם עלולים לחוש כל הזמן שקשה לכם ללמוד תיאוריה, כשלמעשה לימודי התיאוריה הם פשוטים למדי ויכולים אפילו להיות מהנים מאוד אם ניגשים אליהם בגישה חיובית ומתוך פתיחות וסקרנות.

***

לקריאה נוספת:
רשימת המאמרים בבלוג